Durf jij al?

Zin in eten, durf jij al? blog over vetten

Durf jij al?

 

Durf jij al?  Er komen steeds meer geluiden dat vet niet de boosdoener is die het al die jaren geacht werd te zijn. Maar als we al decennia te horen krijgen dat vet slecht is en dat we geen vet (niet te veel vet) mogen eten laat je dat niet zo makkelijk los. Voor onze hersenen zo ver zijn duurt dat even. Misschien helpt het als je dit er bij denkt.

Feit is dat we de afgelopen decennia 20-30% minder vet zijn gaan eten. Dat is onderzocht. Maar zijn wij dan de afgelopen jaren ook lichter geworden? Dan zou ons gewicht toch ook naar beneden moeten gaan………….. en is dat dan ook zo? We worden alleen maar zwaarder. Bijna 1 op de 2 mensen hebben overgewicht. Veel mensen hebben zwaar overgewicht of obesitas. Nog een stap verder 1 op de 5 kinderen is te zwaar. Hoe kan dat dan als we steeds minder vet zijn gaan eten?

Overgewicht zit niet (alleen) in het vet. Met het weglaten van vet wordt ons eten minder lekker en dan met name de kant en klare producten. Dus moet er iets in wat de smaak weer wat versterkt en dat is heel vaak suiker en/of kleur, geur of smaakstoffen.

Vet heeft een hele belangrijke functie in ons lichaam. 1/3 van onze calorie-inname per dag moet uit vet bestaan. Dat is best veel als je daar over nadenkt. Vet geeft je hersenen/lichaam snel een gevoel van verzadiging en als we dat uit het eten halen kunnen we blijven eten, wat we dus vaak ook doen.

Er zijn vetten die voor ons lichaam onmisbaar zijn, dat zijn de Omega vetten. We kennen Omega 3, Omega 6 en Omega 9 ook bekend als de meervoudig onverzadigde vetzuren en de enkelvoudige onverzadigde vetzuren. Deze zijn voor een goede werking van je lichaam onmisbaar. Zeker Omega 3 krijgen we heel vaak te weinig binnen.

Nog iets wat je moet weten, als we Omega 6 of 9 te hoog verhitten ontstaan er schadelijke verbindingen bv transvetten. Beter is het te bakken in roomboter of kokosolie. Ossewit kan ook. En ik hoor je al denken………….maar dat is toch slecht. Maar omdat de vetten verzadigd zijn zal het ook beter tegen hitte kunnen voor het schadelijk wordt. Zeker kokosolie kan boven de 200° verhit worden voor het schadelijk wordt. Als het vet “ schoon”  blijft kan je kokosolie zelfs vaker gebruiken want het kan vaker verhit worden.

Olijfolie is een omega 9 of een enkelvoudig onverzadigd vetzuur en is wel tegen enige hitte bestand maar als het te heet wordt gaat dat ten koste van de gezonde vetzuren.

Margarine en halvarine worden gemaakt van een omega 6 vetzuur vaak zonnebloemolie, koolzaadolie of palmolie maar door het productieproces (hydrogenering) ontstaat transvetten waar ons lichaam niets mee kan.

Dus bak dat biefstukje gerust in roomboter (kijk wel uit dat de boter niet verbrandt) of kokosolie en neem het spetteren voor lief. Gebruik roomboter in je cake of smeer het op je boterham.

Teveel is nooit goed maar als je net als met suiker het alleen in je eigen keuken gebruikt en je laat de kant en klare producten voor wat ze zijn kan je lichaam het prima verwerken.

En geniet van de heerlijke smaken die het vet aan onze voeding geeft.

Klik voor lekkere recepten op www.zinineten.nl/recepten

Klik voor meer informatie over hydrogenering op de link naar Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Hydrogenering

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *