Het belang van voedingswaarde

Zin in eten, granenveld, het belang van voedingswaarde

Het belang van voedingswaarde

 

Een jaar geleden heb ik een blog geschreven over Biologisch eigenlijk heel logisch. Omdat er kracht in herhaling zit wil ik het er nogmaals over hebben. Waarom eten wij? Niet alleen omdat het lekker is. We weten waarschijnlijk nog net dat eten bestaat uit koolhydraten, eiwitten en vetten maar dan is het voor de meeste mensen wel bekeken. Op celniveau hebben we echter vitaminen en mineralen nodig voor de meeste processen in ons lichaam. Als we deze te weinig binnen krijgen gaat het systeem langzaam maar zeker haperen. Het probleem hierbij is dat er geen bordje bij staat van: Het afgelopen jaar heb je te weinig vitamine A of C binnen gekregen en daarom gaan nu je ogen achteruit of ben je doorlopend verkouden. Werkte het maar zo dan konden we het ook oplossen.

Vorige week had ik een gesprek met een boer over de grond waarop zij hun producten kweken. Op mijn vraag of de bodem inderdaad uitgeput begint te raken werd bevestigend geantwoord. Op onze gronden wordt niet gekweekt op basis van voedingswaarde maar op basis van opbrengst. Er worden wel bodemmonsters genomen maar daar wordt niet gekeken naar hoeveel magnesium of calcium of kalium er in moet om een optimale gezonde plant te krijgen die ons ook weer optimale gezondheid geeft maar hoeveel kunstmest er in de grond moet op een optimale opbrengst te generen. Ik kan ze dat ook niet kwalijk nemen. Boerenbedrijven zijn vaak miljoenenbedrijven die een optimale opbrengst nodig hebben om hun bedrijf draaiende te houden en ik snap best dat er dan gekeken wordt naar maximale opbrengst. Maar het geeft mij wel een heel dubbel gevoel als ik de volle akkers met granen en andere gewassen ziet staan en beseft dat het er wel mooi uitziet maar er feitelijk geen voeding meer in zit.

Een voorbeeld van het belang van voedingswaarde:

Als ik een komkommer bij een willekeurige supermarkt koopt betaal ik daar nu gemiddeld 0,80 cent voor en voor een biologische komkommer 1,50 cent. Maar als er maar een kwart van de voedingswaarde in de gewone komkommer zit zou ik dus voor dezelfde voedingswaarde 4 komkommer moeten kopen en zou ik 3,20 kwijt zijn. Dus is bij het kopen op basis van voedingswaarde de biologische komkommer de helft goedkoper. Dan kijk je toch anders aan tegen biologische groenten en fruit.

Dus om bij de komkommer te blijven, ik eet geen 4 komkommers. Daarmee doe ik dus mezelf tekort aan voedingswaarde. De WHO heeft net nieuwe richtlijnen uitgegeven waarin we van 200 gram groenten naar 300 gram moeten. We halen de 200 gram al niet eens. Deze verhoging is een direct gevolg van de vermindering van voedingswaarde in onze groenten heden ten dagen. En deze richtlijnen zijn om geen gebrek te krijgen. Voor optimale gezondheid mag je zelfs naar 400-500 gr groenten per dag. Ik hoor je al zuchten.

Maar als we gaan telen op voedingswaarde zouden we wel eens goed uit kunnen met een stuk minder groente en fruit. Dan putten we ook de gronden minder snel uit en vermindert dit het overschot wat weer beter is voor het milieu. En hoef ik niet te betalen voor producten die geen of weinig voedingswaarde meer heeft en alleen een gezond imago en mij een schijnveiligheid geeft dat ik gezond eet. Of we gaan met zijn allen aan de supplementen. Dan kunnen we eten zonder ons zorgen te maken dat we niet genoeg vitaminen en mineralen binnen krijgen. Maar koop in ieder geval de top 5 van meest gekweekte groente in ieder geval biologisch. Sla, tomaat, komkommer, bleekselderij en courgette bijvoorbeeld. En eet de rest van de groenten zoveel mogelijk binnen het seizoen en van wat er in Nederland  verbouwd wordt. Nu nog volop verkrijgbaar zijn de knolselderij, pompoen, witte en rode kool en spruiten om een paar te noemen. Dan zit je met je voedingswaarde in ieder geval al een stuk gezonder. En geniet van je vitamines en mineralen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *