Onze onzichtbare vriendjes

Zin in eten, bacterie voor blog juni

Onze onzichtbare vriendjes

Op 28 juni werd er door de NTR een documentaire van de  BBC uitgezonden over allergieën. Voor iedereen en zeker voor degene die te maken hebben met allergieën een leerzame documentaire. Je ziet wat een impact dit heeft op het gezinsleven en hoe de ouders er mee bezig zijn. Vaak ook de schuld bij zichzelf zoekend alsof ze er iets aan kunnen doen. Ik zet de link van de NTR uitzending onder het blog maar deze is zichtbaar tot en met 5 juli. Daarna kan je de documentaire terugvinden bij de BCC. Niet ondertiteld natuurlijk maar wel beschikbaar.

Wat mij trof in deze documentaire is dat het aantal mensen met allergie in de afgelopen 30 jaar enorm is toegenomen en vooral in de Westerse landen. Om niet de hele documentaire hier te vertellen kwam het er uiteindelijk op neer dat we in de Westerse landen steeds minder in contact komen met de goede bacteriën die ons immuunsysteem versterken. Moeders geven via het geboortekanaal en via borstvoeding het begin van de darmflora mee aan hun baby. Je ziet dat  kinderen die via een keizersnede te wereld zijn gekomen hebben statistisch gezien een hogere kans op allergieën. Uit dit experiment bleek ook dat kinderen met allergieën vaak de goede bacteriën missen. Als gevolg daarvan reageert het lichaam met ontstekingsreacties op voor de meeste mensen normale stoffen. En dan kan ik mij ook voorstellen dat als de darmflora van de moeder niet in evenwicht is de baby dat ook niet zal hebben.

Waarom vind ik dit zo interessant. Een oud Chinees spreekwoord luidt: “De darm is de wortel van de plant mens, hoe gezonder de wortel, hoe gezonder de mens”. En hoe wij eten is bepalend voor het gezonde bacteriële evenwicht in de darmen. Door de overmaat van schadelijke stoffen die wij vanuit onze omgeving binnen krijgen is een gezonde darmflora nog belangrijker. Want deze zorgt voor voldoende afweer en gezondheid. Heel veel producten die wij vandaag de dag bijna dagelijks eten zijn funest voor een gezonde darmflora. Vooral suiker (en de laatste 30 jaar is onze suikerinname alleen maar toegenomen) ontwricht het evenwicht in de darmflora. Ook de toename van antibiotica in medicatie maar ook in dierlijke producten die we eten verstoort het evenwicht in een gezonde darmflora. Onze stressvolle levenswijze is ook een belangrijke factor. Vroeger waren we als kinderen veel meer buiten waar we blootgesteld werden aan allerlei bacteriën. Nu zie je dat onze huizen veel schoner zijn en beter geïsoleerd. Daardoor komen kinderen ook niet meer met zoveel stoffen in aanraking als toen ik jong was. Dat is alweer 50 jaar geleden, waar blijft de tijd. Maar het heeft allemaal effect op het evenwicht van onze bacteriën. Tel daarbij op dat we veel te weinig groente en fruit eten en dan snap je dat het ook niet vanzelf kan herstellen.

Wat heb je nodig voor een gezonde darmflora.

  • In ieder geval ruim voldoende verse groenten en fruit. Bedenk dat voorgesneden groente vaak snel achteruit gaat in voedingswaarde en als er een gas wordt toegevoegd om het goed te houden dan snap je ook wel dat goede bacteriën er niet echt meer in zullen zitten. Zelf snijden is altijd beter. Voor lekkere recepten kan je op het internet terecht.
  • Wees voorzichtig met antibiotica en als je ze toch moet gebruiken neem dan na de kuur een goede probiotica om het evenwicht te herstellen. Overleg met je arts of het kwaad kan. Als hij of zij het onzin vindt maar dat het ook geen kwaad kan kun je zelf een beslissing nemen of je het toch wilt doen.
  • Zorg voor voldoende ontspanning om de stresslevels te verlagen.
  • Eet regelmatig producten waar inuline in zit, bv artisjokken, aardperen, bananen, pastinaak, schorseneer, zoete aardappel, agave, yacon. Deze bevorderen een gezonde darmflora. (prebiotica). Geeft in het begin wel wat winderigheid maar dat verdwijnt als de darmflora herstelt en in evenwicht komt.
  • Eet gefermenteerde producten, zoals yoghurt, karnemelk, biogarde, zuurdesembrood, miso, tamari, tempe en zuurkool.
  • Gebruik ruimschoots kruiden en specerijen.

 

Als je eenmaal een allergie hebt kom je er niet zomaar meer af. Ik hoop dat de bovenstaande tips je in ieder geval helpen het evenwicht in je darmen weer wat te herstellen. Een gezonde darm helpt ook om je een beter gevoel te geven bij depressies. Een blije darm is een blij hoofd en hart.

Veel kijkplezier.

 

http://www.npo.nl/focus-allergieen/28-06-2016/VPWON_1262736

 

http://www.dailymotion.com/video/x24td4u_horizon-2014-2015-allergies-5-modern-life-and-me_news

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *